HET PRINCIPE VAN DE BATTERIJEen
batterij kan elektrische energie
opslaan en chemische energie weer
in elektrische energie omzetten,
voor het afgeven van stroom aan
verbruikers als verlichting,
startmotor, gereedschappen etc.
Het zou te ver gaan uit te leggen
hoe dit allemaal precies gaat. Om
kort te zijn kun je zeggen dat er
zich tussen de loden "platen"
in de cellen chemische processen
afspelen. Een batterij bestaat
uit meerdere cellen met een
spanning van 2,1 Volt. Op die
manier kan door serieschakeling
uiteindelijk 6-, 12- en/of 24
Volt gelijkspanning worden
gemaakt. Iedere cel heeft
positieve- en negatieve platen.
Per cel zijn er meer of minder
platen aanwezig. Later komen we
daarop terug. De cellen zijn
afgevuld met een zwavelzuur/water-mengsel
en vormen zo een "galvanisch
element". Aan de plusplaat
wordt daarbij loodoxide gevormd
en aan de negatieve plaat lood.
Tijdens het laden verandert de
zuurgraad van het batterijzuur,
het wordt steeds meer
geconcentreerd.
De
startbatterij is vanwege de
constructie alleen geschikt voor
kortstondige belastingen met hoge
stroom zoals die plaatsvindt bij
het starten van een motor. |
||
LICHTBATTERIJ/SEMI-TRACTIEBATTERIJDe
standaard semi-tractiebatterij is
een loodbatterij met een
vloeibaar elektroliet (navulbaar).
Deze stroombron is geschikt voor
licht-cyclische toepassingen. De
semitractie batterij kan ook
worden gebruikt om mee te starten,
mits de capaciteit dat toelaat.
Door de bijzondere samenstelling
(dikke platen met speciale
separatie) kunnen deze batterijen
lang mee als ze goed geladen en
geladen onderhouden worden (bijvoorbeeld
met een IUoUo of IWU
karakteristiek). |
||
TRACTIE-BATTERIJENTractie-batterijen bieden zo'n beetje alles wat men zich kan wensen: veel stroom, levensduur en betrouwbaarheid. Het probleem zijn echter de prijs en afmetingen. Een tractiebatterij wordt veelal samengesteld voor het doel waarvoor hij gebruikt wordt. Daarom kom je ze vaak tegen met losse cellen. Iedere cel heeft een positieve plaat met een zogenaamde buisjesstructuur. Hierdoor is de plaat beter bereikbaar voor het zwavelzuur en ontstaat er een groot oppervlak. Deze batterijen zijn bijzonder geschikt bij intensief gebruik van de batterij-installatie. Tractiebatterijen kunnen met hoge stromen worden geladen en zijn daardoor weer snel voor gebruik beschikbaar. |
||
WELKE BATTERIJEN KUN JE VOOR EEN SYSTEEM TOEPASSEN?Beginnend
met de batterijen voor het
STARTEN zijn er twee belangrijke
varianten op de markt: gewone
lood/zwavelzuur batterijen met
veel dunne platen en vuldoppen.
Daarnaast de gesloten batterijen,
zoals we die aantreffen in veel
Amerikaanse en Europese auto's.
De gesloten batterijen van
Amerikaanse komaf worden
tegenwoordig veel toegepast. Deze
batterijen bieden vooral een
uitkomst, omdat ze niet behoeven
te worden nagevuld met vloeistof;
het kán zelfs niet eens. |
||
GEBRUIK
"NATTE" BATTERIJEN |
||
GEL-BATTERIJEN
In de
afgelopen jaren verschenen steeds
meer zogenaamde gelbatterijen op
de markt. In dit soort accu's is
een belangrijk deel van de
bezwaren die aan toepassing van
natte batterijen kleven
ondervangen. De fabricage van
deze batterijen vereist echter
een high-tech procedé, waardoor
aan de fabrieksinstallatie zeer
hoge eisen worden gesteld.
Wereldwijd gezien is er maar een
handvol producenten van
gelbatterijen. In het algemeen kan worden gezegd dat gelbatterijen een veel langere levensduur hebben t.o.v. semi-tractiebatterijen. Zuurschade aan voertuig en kleding is nauwelijks mogelijk. Er kleven echter ook wat nadelen aan de toepassing van gelbatterijen, hoewel die door gebruik van een juiste laadinrichting geheel zijn te ondervangen: De gelbatterijheeft een gesloten behuizing met een overdrukventiel in het deksel. De ruimte in de batterijheeft een lichte overdruk t.o.v. de atmosfeer. Het is beslist niet waar dat deze accu's niet kunnen gassen. Zij doen dat net als de overige typen, maar onder normale omstandigheden (laadspanning onder 2,38 Volt per cel) ventileren ze niet. Samenvattend is de gelbatterijbijzonder geschikt voor gebruik als lichtaccu op plaatsen waar een natte batterij niet gewenst is. We moeten echter wel tegelijk met de aanschaf van de batterijen een juiste lader gebruiken, die de laadspanning voor een hogere temperatuur compenseert. Bijvoorbeeld de batterijladers van Mastervolt hebben dit standaard. Op de batterij of in de batterijruimte wordt dan een temperatuursensor gemonteerd. Laders met Wa-karakteristiek en gewone IU laders zijn voor gelbatterijen uit den boze! |
||
"MIJN
BATTERIJ IS 200 AMPERE-UUR" De
capaciteit van een batterij
drukken we uit in Ah. Voor een
batterij van 200 Ah geldt dat er
ten hoogste 10 Ampère uit komt
en dat 20 uur lang (20 uur x 10 A
= 200 Ah). Dan is de batterij
echter al helemaal "plat"
en zover zouden we niet gaan. Een
batterij van 200 Ah belasten we
in de praktijk echter niet verder
dan 50%, hetgeen betekent dat we
er 100 Ah uit gaan halen. 10 uur
lang 10 Ampère dus! Willen we
kijken hoe een batterij zich
gedraagt wanneer we er meer of
minder stroom uit halen in minder
of meer tijd, dan krijgen we bij
benadering onderstaande tabel. Om
de gewenste batterijcapaciteit te
bereiken, is het onder bepaalde
voorwaarden mogelijk batterijen in serie
en/of parallel te schakelen. Eén van die
voorwaarden is dat de batterijen
bijvoorkeur eenzelfde productiedatum
hebben en van eenzelfde gelijkvormige
constructie zijn (lees: identieke
batterijen). Dit moet omdat de batterijen
gelijk dienen te worden belast en een
identieke laadspanning zullen krijgen.
|